sunnuntai 2. huhtikuuta 2023

ÄITI-MARIAN TUNTOJA KUUNNELLEN/HERKISTYEN

 Olen luvannut pääsiäisen aikoihin kertoa,miten minulle on avautunut Jeesuksen Kristuksen tehtävä ja toiminta,hänen ollessaan fyysisesti täällä maan päällä ja tänä päivänä?Kun yritän kirjoittaa,valtaa mieleni Äiti-Maria,aina hetkestä jolloin hän totesi yllätyksekseen olevansa raskaana,joten kirjoitampa ensin Mariasta,koska siitähän kaikki alkaa,huipentuen Pääsiäisen tapahtumiin. Tähän ajatusvirtaan voi vaikuttaa myös ammattini Kätilönä?Olen myös usein lämmöllä muistellut naispapin puhetta Kätilökoulutuksen 100v juhlassa n.35v sitten Helsingissä. Teemana oli Marian vierailu Elisabetin luona.

Ilmeisesti Maria meni kertomaan hämmentyneenä suurta ihmettä ja saamaan tukea ystävältään? Kun Elisabet totesi;Herrani tuli luokseni,hypähti lapsi Marian kohdussa. Se oli merkki,jotain todella suurta on tapahtumassa.Ennen tuota oli Enkeli Gabrial käynyt ilmoittamassa Marialle mitä on tapahtumassa,  samoin Josefille,ettei hän hylkäisi morsiantaan.

Kun lapsi sitten oli syntynyt ja Itämaan tietäjät tähden opastamana saapuivat ihmettä katsomaan,Maria kuunteli heitä tarkalla korvalla,kätkien sanat sydämeensä.Miekka on käyvä hänen sydämensä läpi,kerrotaan raamatussa.Ehkäpä ensimäinen miekka oli Keisarin kehotus surmata kaikki vastasyntyneet poikalapset. Josef-isä sai kuitenkin kehotuksen viedä perheensä turvaan,säästyen näin tältä miekalta. Olen Ikoninäyttelyssä nähnyt taulun jossa on monta miekkaa isketty Marian rintaan,  ehkäpä niitä tuli jo raskauden aikana ja huipentuma ristinkuolemassa?

Olen aina ihaillut,kuinka rohkea ja vahva Maria oli ja ennenkaikkea silloin kun nuorena kätilönä koetin tukea AU äitejä,,varoen kuitenkin painostamasta. Tämän pääsiäisen edellä olen erikoisesti elänyt Marian tuntoja,ehkäpä siksikin että siitä puhutaan kovin vähän,jos ollenkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti