perjantai 19. huhtikuuta 2019

SANOMA HILJENTYESSÄNI PITKÄPERJANTAIN AAMUNA

Päiväni alkoi apeissa,pitkäperjantai tunnelmissa.Ajattelin sen johtuvan osittain matkaväsymyksestä ja aikaerosta reissattuani lähes 2 vrk.tta Tenerifalta,jossa vietin koko talven.Laitoin näissä tunnelmissa pikku alttarin hiljentyäkseni kuuntelemaan sisintäni ja ehkäpä saamaan Hengen kosketusta,kirkkoon en nyt halunut lähteä.Se mitä minulle sanottiin,oli uutta ja yllättävää.

Miksi te kristityt ette huomioi ja juhli Jordanin kastetta,sehän oli vihkimys jossa Kristus laskeutui Jeesuksen persoonaan. 

Huh,huh,olipa se paukku! Olen kyllä aihetta Jeesus/Kristus paljon tutkaillut Raamatunkin valossa ja jotain tässä bokissa sekä kirjoissani kirjoittanutkin,mutta tämä sanoma että tulisi juhlia Jordanin kastetta,oli täysin uutta.Aihe pyöri päässäni ja sydämessäni koko päivän arkisten touhujen keskellä,joita oli riittämiin,matkatavarat kaappeihin,koti kuntoon ja autokin saada käyntiin(akku oli mennyt tyhjäksi) Pyysin illalla nukkumaan mennessä tolkkua ja selkiintymistä saamaani tekstiin
(kuulen sisäisin korvin ja näen sisäisin silmin,se on kuin äänitetty filmi) Ehkäpä apua tuli,koska tunnen voivani aiheesta kirjoittaa.

Tämähän on kuin käsky tai kehotus ja siihen selitys,miksi? Raamatussa ei puhuta Jeesuksen elämästä 12-30 vuosina mitään,eikä siihen saa vastausta papeiltakaan,eikä myös viimeisestä päivästä jolloin meidät herätetään.Äitini oli kysynyt noita asioita hänen sielun paimeneltaan,vastaus oli jokin epämääräinen välitila?
Kerrompa pohdintani ja etsintäni tuloksia joihin sain ikäänkuin täydennystä ja nyt Pitkäperjantain aamuna:

Jeesus oli ihminen kuten mekin,tosin henkisesti ja hengellisesti hyvin korkealla tasolla,syntyen ja tietäenkin suuren tehtävänsä.Hän eli ja kulki nuo 18 vuotta luostareissa ja esoteerisissa pyhissä paikoissa saamassa lisää koulutusta suureen tehtäväänsä.Hän sai tänä aikana voimaa ja vahvistusta sekä fyysisesti että henkisesti,muuten hänen henkensä ja fysikkansa ei olisi kestänyt korkea värähteistä Kristus-henkeä,joka Jordanin kasteessa laskeutui.Hän kokosi Opetuslapset tavallisen kansan joukosta,kulki ja opetti heitä sekä kansaa palvelemaan ja rakastamaan ei niinkään johtajiksi. Me voimme olla tänä päivänä halutessamme opetuslapsia joilla Hän antaa tehtäviä,ei tuomitsemaan ja pelottelemaan,vaan rakastamaan,olemalla arjen Marioita ja Johanneksia.Paavali sanoi;En enää minä,vaan Kristus minussa.Näin mekin voimme toivoa ja sanoa kuullessamme kutsun vaikkapa yksinäisen vanhuksen luo,tai vaikeuksissa kamppailevan nuoren hätähuudon huomatessamme.Ei meidän tarvitse lähteä ketään käännyttämään tai saarnaamaan,rakkauden teot puhuu puolestaan,
pyyteetön rakkaus.

Kun Jeesus tiesi pian koittavan lähtönsä,heitä Essealaisia jo vainottiin,puhui Hän paljon Opetuslapsilleen lähdöstään ja jakoi tehtäviä heille heidän taipumustensa mukaan(ilmeisesti) Kaikille heille(ja meille) Hän sanoi mm.ssa;Minä olen tie,totuus ja elämä,minä olen maailman valkeus...jne
mihin minä menen,tien te tiedätte sinne...Isä ja minä olemme yhtä...minä menen edeltä Isän tykö...
Näitä ja paljon suurempia te olette tekevä ja näkevä...,minä lähetän pyhänhengen...,minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun saakka.(herää kysymys missä Hän on tänään? Varmaan kirkoissa,mutta ennenkaikkea arjessa sydämissämme,halutessamme ja antaessamme tilaa Kristukselle.

Syntymäpäiväni on Juhannuksena eli Johanneskastajan päivänä,aijompa juhlia sitä nyt syvällisemmin
muistaen Jeesuksen kastetta jolloin mitä ilmeisemmin Häneen laskeutui Kristus,Pyhähenki kyyhkusen muodossa Raamatun kertomuksen mukaan.

Näin tänä Pääsiäisenä tämä pieni kapinallinen joka kulkee mieluummin kumppanuudessa elävän Jumalan/Kristuksen kanssa,kuin kuoleman ja ristin varjossa.
Omaksun tuosta valtavasta rakkaudellisesta teosta sen pyyteettömän rakkauden joka raamatussakin ilmaistaan sanoin;Hän antoi henkensä ystäviensä edestä(koska heidän Essealaista ryhmäänsä vainottiin)
Tämä näkemys ei pienennä Jeesuksen Kristuksen tehtävää elämässäni,päin vastoin suurentaa,milloin olen kypsä todella pyyteettömään rakkauteen,sitä harjoitellessa saattaapi mennä vielä muutama elämä täällä maanpäällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti