keskiviikko 27. huhtikuuta 2022

IHMEITÄ ORTODOKSISESSA KIRKOSSA V,82 (tsasouna Kontiolahdessa)

Nyt ollessani paastolla,kuten noiden tapahtumien aikana,nousee vahvasti mieleeni tapahtumaketju paaston"lopettajaisista",jolloin kaikki aistit ovat terävimmillään.Kerrompa tuon ihmeellisyyden jossa pääosaa esittää Pappi ja Kanttori(veisuun johtaja)

Olin ollut viikon mehupaastolla ja minulla oli tarve saada ehtoollinen,jos mahdollista ennen normaali ruokailuun siirtymistä.Oli lauantai ja minun päivystysvuoroni terveyskeskuksessa aamuisin klo 9-11. Olimme sopineet tapaamisen kahden ystäväni kanssa tuohon kirkkoon.Palvelus alkoi klo 11,joten menin hieman myöhässä,jääden seisomaan kirkon takaosaan,josta hyvä näkyvyys alttarille.Pappi oli minulle tuntematon.Meillä oli ystävieni kanssa suunnitelma lähteä toimituksen loputtua Nurmekseen Bompalle,jossa Ikoni myyntinäyttely.Olin nääs nähnyt hiljattain unen erikoisesta ikonista,pelkkä musta valkoinen Kristuksen kasvokuva,joita oli kolme samanlaista rinnakkain,halusin ostaa sellaisen.

Seisoin kirkon perällä onnellisin,seesteisin mielin,paastosta puhdistuneena ja päivän seikkailuun antautuen.Huomasin että ystäväni ovat edessä vasemmalla,joten kaikki OK.Mielessäni pyöri ajatus,voikohan Luterilainen saada täällä ehtoollisen? Mitäpä lienee Pappi havainnoinu,mutta hän kävi kanttorin korvaan jotain sanomassa ja molemmat vilkuilivat minua.Ei aikaakaan kun Kanttori tuli luokseni kysymään,onko jotain ongelmaa,tai erikoista? Vastasin;kaikki hyvin mutta mietin voinko ulkopuolisena saada paastoni päätteeksi ehtoollisen? Valitettavasti ei toistaiseksi. Kun palvelus oli päättynyt,Pappi tuli kysymään samoin minulta sanoin ja vastasin myös samalla tavalla,lisäten kuitenkin tuntemukseni,eli tunnen kuitenkin saaneeni ehtoollisen,johon hän vastassi;niin,niin,niin varmaan.

Ikonia ei löytynyt Bompalta,mutta vähän myöhemmin löytyi Valamosta,juuri samanlainen kuin unessa olin nähnyt ja niitä oli 3 vieretysten.Tiesin heti että minun kuuluu ostaa ne kaikki 3 ja mietin kenellehän niistä 2 on tarkoitettu.Pian tulikin Jyväskylään synttärit ja Helsinkiin häät,sinne ne olivat menossa.

Jälkeenkin päin olen miettinyt,mitähän pappi näki minussa,ehkäpä auran,tai valoa ympärilläni? Ainakin paaston lopussa ja jälkeen on puhdas kevyt olo,kuin olisi enemmän henkeä ja vähemmän raskasta materiaa,kehoa.Jokatapauksessa Papilla oli kyky nähdä enemmän kuin silmillä,ehkäpä sielunsilmin.



Ikoni(Kristus kuvataulu)josta kerroin,tietämäni mukaanmaalauksen on tehnyt kädetön henkilö,pitäen kynää,pensseliä suussa tai varpaiden välissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti